Бира в Япония

Всеки турист, посетил Япония се сблъсква с т.н. чайна церемония, която се нарича „чаною“ (Chanoyu) и щом чуем за страната на изгряващото слънце веднага се сещаме за нея, както и за сакето и оригамито. Но надали сте мислели за Япония като за бирена дестинация.


За японците потребяването на алкохол е култура, а най-обичаната алкохолна напитка е бирата. В Япония алкохолизмът не е зависимост, а по-скоро хоби. Когато японците посещават заведения, в които се сервира предимно алкохол, а понякога и храна, първото нещо, което си поръчват е бира. Според данъчната система в Япония, тази напитка се дели на две групи – бира и хапошу. Хапошу е по-евтината версия на бирата, с по-ниско съдържание на малц, която се получава от алтернативни продукти като ориз, царевица и картофи. Уважаващите себе си консуматори на малцовата напитка, отричат нейния по-евтин заместител и не я считат за бира. Те смятат, че ако си истински мъж, ще пиеш оригинала. Всъщност хапошу е доста широко разпространена и се консумира предимно от жените, които не искат да похарчат всичките си пари. Според мнозина вкусът е много близък, но е по-лек. Той обаче няма нищо общо с някои крайно леки щатски бири, които американците толкова обичат да пият. Интересен факт е, че японските ресторанти предлагат предимно продуктите на официалните производители, а мнозина предпочитат в менюто им да присъства само един от тях. Всички вносни бири се водят хапошу, ако съдържанието им на малц е твърде ниско.

История и настояще

Бирата в Япония се разпространява през 17-ти век през периода Едо, когато холандските търговци, разположени в Деджима в Нагасаки, открили бирена кръчма за моряци, работещи по търговския път между Япония и Холандската империя.

До отварянето на Япония за външна търговия през периода Мейджи, внесените бири като Bass Pale Ale и Bass Stout се предлагали в ограничени количества в чуждестранните селища. Впоследствие пристигнали обучени пивовари от Европа и от други места, които да допринесат за растежа на местната индустрия.

Пивоварната, която ще се превърне в една от най-големите започва своята работа в Йокохама в края на 1869.

Водещите марки, произвеждани в Япония, са "Кирин", "Асахи", "Сапоро" и "Сунтори", пише actualno.com. Названието на първата лансирана бира, "Кирин", произлиза от митичен дракон. След това на пазара се появява и "Сапоро". Най-популярна от всички е "Асахи", която се произвежда в Осака. "Асахи супер драй" е най-продаваната японска бира, която е спечелила и много награди отвъд океана. През последното десетилетие бирата в Япония се продава предимно чрез вендинг машини. На вградени монитори се изобразяват рекламите на производителите, а този метод на продажба е въведен през 2000 г., поради тревожно нарастващата консумация на малцовата напитка от деца. Измислена е т.нар. "Таспо" карта, която е нужна за закупуване на алкохол и тютюневи изделия. В страната законите за продажба на бира са много либерални и тя се предлага на почти всички обществени места, но санкциите при управление на моторно превозно средство или велосипед, след или по време на употреба на алкохол, са доста сурови.

Всяка, от големите бутилиращи компании, произвежда лимитирана серия сезонна бира. Например есенното пиво има до 6% алкохолно съдържание в сравнение с 5% при "Асахи супер драй". Някои от производителите пък изобразяват есенни листа или зимни истории на кенчетата със сезонна бира. Според японците кеновете от 375 мл. са "малки", поради което се консумират предимно тези от 500 мл. Има и такива, тип шот, от 135 мл. Те пият бирата много често придружена от нещо за хапване. Ако в Европа това са ядките, при японците "мезето" за малцовата напитка е едамаме или оризови ядки и крекери.

Бирата в ресторантите, izakaya и барове обикновено се предлага като наливна бира или бутилирана. Приливна бира се предлага в два размера: голяма чаша или кана, наречена chu-jockey (500-700ml), или по-малка чаша (200-300ml). Някои места продават и дай-жокей, които обикновено са еднолитрови кани. Бутилките обикновено са 500 мл. Япония, като страната с най-голямо количество автомати на глава от населението, също има автомати за продажба на алкохол. През последните години обаче броят на автоматите за подаване на алкохол намалява.

Освен в ресторантите и баровете, в Япония бирата може да се закупи в голямо разнообразие от търговски обекти, включително супермаркети, магазини и лафки по гарите. Бирата може да се продава и в автомати, въпреки че от 2012 г. това е рядкост в големите градове.

Можеш да пиеш бира ако си на 20

Въпреки че традицията на пиене на бира в Япония не е от вчера, има сериозни законови разпоредби за това как и на колко години може да се пие от алкохолното питие. Така например само хората над двадесет могат да пият. Ако все пак някой тийнейджър реши да наруши правилата, то са предвидени доста солени глоби. По отношение на културата на пиене на бира, японците са създали специални тостове за бира, които са част от празненства на различни спортни групи, екипи и отбори, както и използват бирата за сближаването на хора, работещи в офиси и IT компании.

Бирата може легално да се консумира почти навсякъде на публично място, със забележителни изключения за организирани събития, летни фестивали и пролетни партита. Откритата консумация на алкохол на улицата или в градския транспорт е рядко явление. Япония има много строги закони срещу управление на моторно превозно средство или каране след консумация на алкохол. Глоби, затвор и други наказания могат да се прилагат и за лица, които се смятат за отговорни за употреба на алкохол в нетрезво състояние и за пътуващи в същото превозно средство.

Японците варят домашна бира

Въпреки че технически е незаконно в Япония да се произвеждат напитки, съдържащи повече от 1% алкохол, без лиценз, законът рядко се спазва за домашните пивовари, а домашно приготвени бири се предлагат от магазини и уебсайтове.

Ползи

Неслучайно именно японски учени установиха наскоро, че хмелът, от който се вари бирата, е полезен за мозъка, защото може да подобри концентрацията и да ускори мисловния процес. Според учените консумацията на хмел също така намалява стреса и подобрява настроението. Доброволците, приемали такива добавки, си спомняли по-добре и решавали по-добре математически загадки. Според резултатите на учените от университета Джунтендо киселината в горчивия хмел, известна като МНВА, може да се използва срещу деменция. Те установиха значително подобрение на когнитивните функции след 12 седмици приемане на добавката. Учените са работили със 100 иначе здрави доброволци на възраст 45 до 69 години със селективен когнитивен упадък, определян като влошаваща се загуба на паметта. Някои получавали плацебо, а други добавката от МНВА. Състоянието им е оценявано с тестове.

Японската бира – сред най-добрите в света

Златният медал през 2013 г. отива при чехите - Primator Weizenbier. Белгийската Malheur 12 е най-доброто тъмно пиво. Сред отличниците са още френската Maison de Brasseur Thou, японската Minoh Beer Imperial и белгийската Lindemans Old Kriek Cuvée René. Сред ароматизираните видове финалист е Tazawako Beer Rauch от Япония. Най-доброто пиво по специална технология през 2013 г. са сварили тази година канадците - Le Trou du Diable La Bretteuse Brassin Special. Най-добър етикет пък са измислили американците от Deschutes The Dissident.

Бира от слонска тор - любима в Япония

Бирата, изготвена от суровина, престояла в слонски стомах и отделена по естествен път, жъне голям успех в Япония, пише в. Метро. Пивоварната "Санкт Галън" нарече новия продукт Un, Коno Kuro, което е игра на думи с понятието тор.

В този сложен процес не се използва традиционния за пивото изходен материал, а кафеени зърна, престояли в храносмилателния тракт на животното. Първата партида на странната напитка се харесала на познавачите, които дали висока оценка за вкуса й. Пивото оставяло незабравима следа по небцето, с горчиво-сладък оттенък.

Суровината идвала от Тайланд, от местната фондация за защита на слоновете "Златният триъгълник". Зърната са много скъпи - 35 грама струват 65 британски лири. "Слонската бира" видя бял свят една година, след като бе лансирано "слонското кафе", престояло по същия начин в стомаха на гигантските животни. Производителят "Санкт Галън" определя новата си бира като "шоколадово силно пиво", въпреки че в него няма и следа от шоколад.

Сакето има повече общо с бирата, отколкото с другите видове алкохол

Може би няма човек, който да не знае, че сакето е емблематична алкохолна напитка за Япония. Съществуват над 100 вида саке с различни вкусове. Популярност в целия свят сакето придобива заради хилядолетната си традиция, криеща тайните на древната култура на японците. Сакето има повече общо с бирата, отколкото с виното и ракията.

Често чуваме погрешни сравнения за сакето. Някои го наричат оризово вино, други оризова ракия. Всъщност по технология сакето се доближава най-вече до бирата, тъй като оризът преминава през процес на преобразуване на нишестето в алкохол, подобно на процеса при приготвянето на бира. Корените на сакето са от Древен Китай. Според данните произходът му датира някъде около 4800 г. пр. н. е. Популярност обаче добива именно в Япония, където се превръща в нещо като нейна национална емблема някъде около 300 г. пр. н. е.

В зависимост от това колко алкохол има, сакето се дели на няколко вида като най-силното саке съдържа 50% алкохол, а най-слабото 30%. Сакето се приготвя от ориз, вода, дрожди, плесени Koji. Към тях в модерните рецепти се добавя дестилиран алкохол в определена пропорция. Сакето все пак има по-високо съдържание на алкохол от бирата и виното.




SuperMag