Пазаруването във виртуални супермаркети става все по-предпочитано, сочат последните проучвания. Клиентите постоянно са в интернет пространството и сравняват цени, предложения и условия. Много потребители първо проверяват промоциите в онлайн магазина и след това избират дали изобщо да пазаруват от физически магазин. Освен това интернет средата, в която се развива онлайн пазаруването, чисто статистически е заета от най-голям процент хора на възраст между 18 и 35 години. Точно тези хора така или иначе са най-голям процент от пазаруващите. Съвсем естествено за тях е да се възползват от новите технологии и да предпочитат предимствата на пазаруването от
онлайн супермаркет.
Според данните на европейската статистическа служба „Евростат”, сред хората от ЕС, които използват интернет, 68% пазаруват онлайн. Данните са за 2017г. и показват значително увеличение за последните десет години – през 2007г. онлайн купувачите са били 50% от всички, които използват интернет. Друга активна група са 35-44 години (72%) и 16-24 (71%). Сред по-възрастните потребители (65-74 години) също има интерес – 52% от ползващите интернет си купуват по нещо през мрежата.
Голяма част от онлайн купувачите, а именно 69%, не срещат никакви проблеми при пазаруването. А сред най-често срещаните недоразумения анкетираните отбелязват, че са забавена доставка – при 17% от потребителите и проблеми със сайта – 11%. И все пак, както виждаме онлайн пазаруването се развива и расте с мощна сила! И това не е никак изненадващо , предвид предимствата, пред пазаруването от физически магазин. А именно…
Домашен уют
Оказва се, че уюта на собствения ни дом има голяма роля в решението ни за покупка. Хората са уморени от стерилната обстановка в магазините и от търговците, които се опитват да продадат нещо на всяка цена, като често оказват натиск върйу купува и той остава с неприятно чувство от преживяването. Купувачите имат нужда от нов тип преживяване, което да ги накара да се почувстват у дома си. Уютът е един от факторите, който ги подтиква да използват онлайн магазина много по-често.
Удобство
Е, няма нищо по-удобно да пазаруваме необходимите стоки, докато си пием кафето вкъщи, пътуваме в градския транспорт или чакаме на някоя опашка за уреждане на административни въпроси. Това е и причина номер едно, пазаруването онлайн да добива такава популярност. Ставаме все по- заети, трафика е все по-голям проблем, висенето пред опашки е изнервящо и ето за това посягаме много по-често към смарт телефона си или лаптопа с цел пазаруване.
Спестяваме време и енергия
Това е безспорен факт! Освен, че можем да пазаруваме в удобно за нас време и място, пазарувайки онлайн пестим също енергия и средства. Сайтът дава възможност и за лесно ориентиране по отношение на текущите промоции и всякакъв вид отстъпки, без да се налага да се разхождаме до който и да е физически обект. Лесно и удобно разбираме цените, грамажите, вида и съдържанието на дадена стока. Дори и да искаме да разгледаме още малко, преди да изберем окончателно какво точно да вземем, това не ни изтощава и обърква. Освен това не бива да пропускаме една изключително удобна опция, която ни предлагат онлайн магазините и която няма как да използваме във физическия магазин, а именно търсачката. С нея наистина за секунди можем да проверим желания от нас артикул и да направим своя избор за минута.
Големи отстъпки и промоции
Онлайн супермаркетите дават по-големи отстъпки от физическите магазини. Това е обяснимо, като се има предвид, че обикновените магазини правят повече разходи за наем на помещенията, реклама и много заплати, а интернет магазините са по-евтини като обслужване, затова и надценките на стоките там са по-ниски. Онлайн магазинът няма нужда да поддържа голям щат от сътрудници, което дава възможност на потребителите да се възползват по-често от големи отстъпки, като -70%, което е доста рядко срещано във физическите магазини.
Няма как да пропуснем актуалните предложения
Когато пазаруваме онлайн от даден магазин, ние трябва да имаме регистрация. Всички сайтове пращат постоянно актуална информация за топ офертите, които анонсират в момента. Обикновено това се случва по имейл. Нещо, което няма как да следим изкъсо, постоянно обикаляйки по всички любими магазини.
Имаме избор как да платим
Всъщност това да можем да изберем как и кога да платим е наистина голямо предимство. Обикновено възможностите са в брой, при получаване на поръчката, с дебитна или кредитна карта чрез преносимо пос устройство, онлайн разплащане – чрез виртуален пос терминал /дебитна или кредитна карта/ по банков път (избирайки този начин на разплащане трябва да изпишем банковата си сметка).
Удобна доставка
Доставката обикновено зависи от предпочитанията на клиента. Можем да избираме дали да получим поръчката си до офис на дадена куриерска фирма, или пък направо до дома или офиса. Много зависи и от това какво сме поръчали, разбира се. Дори и доставката да е платена, сумата обикновено е толкова скромна и със сигурност не надвишава сумата, която бихте похарчили за транспорт при едно обикаляне до физическите магазини. Освен това, много от онлайн търговците правят големи отстъпки от доставките при поръчка на определена сума артикули, а някои дори имат опция и за безплатна доставка. Доставката може да бъде в удобно за Вас място, както и време.
Сравняваме лесно и бързо
В интернет можем да сравняваме не само цените, но и самите характеристики на стоките, съдържание, вносител и т.н. И то съвсем лесно, бързо и удобно без да е необходимо да ровим и търсим специални етикети. И все пак ако нещо не ни стане ясно, можем съвсем спокойно да зададем въпросите на посочените в сайта места или на дадените телефони.
Адекватни и бързи отговори на въпросите ни
Най- вероятно и на Вас се е случвало, търсейки отговор да даден въпрос във физическия магазин, в който се намирате, да не успеете да го получите от консултанта. Разбира се, консултантите също са хора и не винаги знаят всичко, което интересува клиентите им. Това често е повод за недоволство у клиента. За разлика от тези в реалните магазини, то тези от онлайн супермаркетите разполагат с подкрепата на колегите си, огромна база данни и повече време, за да Ви дадат най-компетентният и изчерпателен отговор, от който се нуждаете.
Без работно време
Това е едно от най-големите предимства на онлайн пазаруването. Без значение кое време на деня е и дори дали е национален празник, ние можем да разглеждаме, сравняваме, избираме и „пълним количката“ си в онлайн пространството. Единственото, което може да бъде различно е времето за доставка. Вече не е необходимо да бързате след работа или да се налага да си тръгнете по- рано, за да успеете навреме да посетите даден магазин, преди да е затворил. Или още по- добре: можете да направите поръчката си предварително, още преди да сте се прибрали от работа, за да може тя да пристигне точно когато ще имате нужда от поръчаното.
Можем да изпращаме подаръци по-лесно
Избирайки дадена стока онлайн, можем да зададем адреса за доставка да бъде директно към човека, за който сме предвидили дадената поръчка. Освен това, някой от сайтовете за пазаруване имат и опцията „ за подарък“.
Огромно разнообразие
Огромното разнообразие, което може да ни предложи един онлайн супермаркет няма как да бъде сравнено с физическия магазин. На практика, онлайн можем да открием абсолютно всичко- от стандартните стоки, които използваме всеки ден, до специфични и много редки стоки, които много трудно бихме открили във физическия магазин.
Имаме право да върнем поръчаното
На първо място в Закона за защита на потребителите е записано, че при сключване на „договор от разстояние“ потребителят има право да се откаже от покупката, така че не се притеснявайте в случай, че сте поръчали нещо, което по някаква причина не е подходящо за Вас или сте финализирали самата поръчка без да искате. Масово при поръчка през интернет има опция при куриера „Отвори, преди да платиш“ или „Прегледай, преди да платиш“, но това не отменя задължението на онлайн търговеца да приеме стоката обратно в срок от 14 дни след покупката. Разбира се, трябва да платите разходите по връщането за своя сметка.
Поглед назад
През 1990 година, Тим Бърнърс-Лий създава първият уеб сървър и браузър. През 1991 година, Интернет вече е свободно достъпен и за обикновения потребител. През 1994 година се появяват средства за онлайн разплащане и банкиране, а Netscape представят SSL криптиране на данни за осъществяване на сигурна Интернет връзка. През същата година от Pizza Hut предлагат нов начин за купуване на пица – онлайн, а от немската компания Intershop представят първата система за онлайн пазаруване. През 1995 година е създаден Amazon, а през 1996 г. се появява eBay. Виното, шоколадови бонбони и цветята са сред пионерите в категориите на дребно, които стимулираха растежа на онлайн пазаруването. Изследователите установиха, че наличието на подходящи продукти за електронна търговия е ключов индикатор за успеха в интернет.
Видове интернет магазини
Съществуват различни видове онлайн магазини. Едни от най- често срещаните са специализираните. В тях даден търговец предлага определена стока (стоки) от дадена област. Производител на парфюми предлага в своята страница стоката, произвеждана от него или търговец на парфюми предлага своя асортимент. Интернет книжарница пък е виртуална книжарница, вид интернет магазин, който предлага книги и други книжарски стоки на различни издателства, производители и вносители. Интернет хипермаркетите предлагат десетки хиляди видове стоки, като потребителят може да намери техника, козметика, играчки, приспособления за градината, асортименти за колата, хранителни и други продукти.
За какво да внимаваме?
Тъй като, за да осъществим онлайн поръчка трябва да предоставим някакви свои данни, това за което трябва да сме най- внимателни е безопасността. Тя е свързана със защитата на потребителските данни. Повечето онлайн магазини разполагат със защитени връзки при пазаруването, които предпазват данните на потребителят и те не могат да бъдат откраднати. Този вид връзки се осъществяват с помощта на SSL сертификати, благодарение на които по време на пазаруването, между потребителят и Интернет магазинът се съставя криптирана връзка. Основните неща, които ни гарантират сигурност са:
Предоставянето на изискваната според законодателството информация – дружеството, което стои зад него, адрес на управление, фирмени реквизити, декларация за работа и защита на личните данни
Контакти - имейл адрес, скайп, телефон
Криптирана връзка- на практика, тя се оказва задължителна. Без наличието на SSL сертификат самите браузери като Google Chrome, Mozilla Firefox и т.н. изискват сайтът да има сертификат, за да го считат за сигурен. Когато даден онлайн магазин (и сайт) няма сертификат за сигурност, браузерът изписва съобщение (под различна форма), че този сайт не е сигурен
GDPR съвместимост за посетители от ЕС - всеки сайт, който събира под някаква форма лични данни и има посетители от ЕС е длъжен да е съвместим с новата регулация GDPR. Накратко целта на регулацията е потребителят да има право да бъде "забравен", т.е. личните му данни да бъдат изтрити при негово желание.
Потребности и очаквания на потребителите
Онлайн клиентите трябва да имат достъп до интернет и валиден начин на плащане, за да завършат транзакция. По принцип по-високите нива на образование и личен доход съответстват на по-благоприятните възприятия за онлайн пазаруването. Все по-масовата употреба на цифрови устройства също оказва своето влияние върху онлайн пазаруването. Потребителите все повече свикват с удобствата, които предлага интернет и съответно са склонни да търсят все повече алтернативи в мрежата, в сравнение с физическите магазини.Това е важно и от гледна точка на търговеца. Той трябва да помисли за това дизайна да е отзивчив, кaĸтo зa пepcoнaлни ĸoмпютpи тaĸa и зa лaптoп, тaблeт и cмapтфoн.
И все пак мнoгo xopa все още ce cтpaxyвaт oт пoдoбeн вид пaзapyвaнe. Глeдaт c нeдoвepие ĸъм нeгo и cи миcлят чe щe бъдaт измaмeни cъc cтoĸaтa ĸoятo щe пoлyчaт. Tyĸ e мяcтoтo дa ĸaжем, чe пoвeчeтo oнлaйн мaгaзини в Бългapия paбoтят пpeдимнo c oпциятa „взeми пpoвepи и плaти“. Дopи и дa нe cтe дoвoлни oт дaдeният пpoдyĸт, в пepиoд oпpeдeлeн oт пpoдaвaчa мoжe дa въpнeтe пpoдyĸтa във видa в ĸoйтo cтe гo взeли.
Bзeмeтe пoд внимaниe и ycлoвията зa пoлзвaнe нa caйтa нa дaдeния oнлaйн мaгaзин. Те обикновено се намират в отделен раздел и са лесно достъпни. Едва ли няĸoй би cи игpaл дa пишe пpaвилa, ĸoитo нe ca oт oбщo пpиeтитe и щe ce oпитвa дa oбъpĸa пoтpeбитeля. Все пак на тях се гради самата политика на фирмата.
Обръщайте внимание и на описанието на продуктите. Тъй като не можете да ги пипнете преди да ги поръчате е добре да прочетете информацията, която е дал търговеца. Така ще сте сигурни, че поръчвате точно това, от което имате нужда и шанса да се разочаровате намалява значително.
SuperMag